O nás
Rodinný dětský klub vznikl v roce 2014 s cílem využívat při vzdělání metodu s prvky Montessori a tím rozvíjet přirozené nadání každého dítěte.
Jmenuji se Leona Němcová, jsem maminkou 2 dětí. Po skončení mateřské dovolené bylo velkou otázkou, kterým směrem se vydat dál. Jelikož moje děti mi jsou velkou inspirací, tak jsem chtěla v práci s dětmi pokračovat. Mám ekonomické vzdělání. V roce 2014 jsem absolvovala kvalifikační kurz Pracovník v sociálních službách - Pečovatelka o děti 0 až 15 let, vč. handicapovaných a rekvalifikační kurz Lektor práce s rodinou pro děti 0 - 6 let (pro výtvarnou výchovu, pohybovou výchovu, dramatickou výchovu a hlavně kurz Montessori pedagogiky, dělaný pod pražským rodinným centrem Andilek www.rcandilek.cz, který je jediný certifikovaný školitel Montessori pro ČR).
Živnostenský list i obě Osvědčení, akreditované MPSV ČR, jsou vyvěšeny na nástěnce u vchodu do prostor klubu.
Proč Montessori?
Snahou Montessori pedagogiky je rozvoj dětí jako sebevědomých a zvídavých bytostí v prostředí podporujícím nezávislost a vzájemnou úctu. Děti si mohou vybrat z celé řady zajímavých a pečlivě připravených pomůcek. Mezi dětmi je odstraněna nezdravá rivalita, jsou cíleně vedeny k toleranci. Dítě, které prošlo Montessori prostředím, je v pozdějším věku nezávislejší a dokáže se lépe zaměřit na rozvoj svých dovedností.
Lektor je zejména v roli rádce a pomocníka, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se, projevuje maximální vstřícnost, respekt, otevřenost a trpělivost k dítěti.
Maria Montessori
Italská lékařka, která svůj život zasvětila výchově a vzdělávání dětí. Dlouhodobá pozorování a vlastní praxe ji přivedla k zajímavému zjištění. Poskytneme-li dětem inspirující, klidné prostředí a vhodné pomůcky, jsou schopny samostatného rozvoje i osvojení potřebných vědomostí a znalostí bez direktivního vedení dospělých. Vzdělávací systém Marie Montessori vychází z vývojových potřeb dítěte, učí ho rozvíjet jeho přirozené schopnosti a smyslové vnímání.
Svoji metodu si v praxi ověřila poprvé v roce 1907, kdy založila první Dětský dům, který se setkal s mimořádným úspěchem. Postupně opustila všechny ostatní aktivity a věnovala se pouze rozvoji své vlastní výchovné metody, která se stala uznávanou a provozovanou po celém světě.
Hlavní myšlenky
Dítě je tvůrcem sebe sama
Ačkoliv se vyvíjí v kontaktu s prostředím, z něhož čerpá podněty a ovlivňují ho lidé v blízkém okolí, pouze ono samo určuje, které podněty, jakým způsobem a kdy ovlivní jeho jednání.
„Pomoz mi, abych to dokázal sám“
Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo na Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých je to, aby dítě vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti, vrůstalo do světa, který ho obklopuje.
Ruka je nástrojem ducha. Práce rukou je základem pro pochopení věcí, jevů, rozvoj myšlení a řeči.
Důraz je kladen na spojování tělesné a duševní aktivity. Vychází se z konkrétního poznání a manipulace s věcmi.
Respektování senzitivních (citlivých) období.
Doba, v níž je dítě obzvláště citlivé a jakoby připravené pro získávání určitých dovedností. Není-li takové období využito, senzitivita zaniká.
Svobodná volba práce.
Dítě samo rozhoduje, co bude dělat, s kým bude pracovat a jak dlouho bude pracovat.
Připravené prostředí.
Pracovní místo, pomůcky, předměty k manipulaci je třeba uspořádat tak, aby umožňovaly osvojení nových poznatků samostatně, bez vnější pomoci.
Polarizace pozornosti.
Dítě je schopno soustředit se intenzivně a dlouhodobě na práci, která ho zaujme. Polarizace pozornosti je základem učení.